MuJaHiDaH

Tibalah saat dan waktu yang ditunggu-tunggu, saat yang menguji seluruh ilmu yang dipelajari selama lebih kurang 4 bulan di dalam kuliyyah Syariah 4, saat bagi mencurahkan segala idea dan hafalan untuk ‘digoreng’ dan saat untuk memberikan yang terbaik dalam kehidupan seterusnya. Inilah ketikanya, musim peperiksaan. Kebanyakkan mahasiswa dan mahasiswi di seluruh negara kini sedang dalam musim ‘demam exam’.

Jadi, pada masa inilah adanya sindrom lambat tidur, sindrom cakap sorang-sorang dan macam-macam sindrom lagi. Namun, inilah yang dikatakan asam garam sebagai pelajar.


Setelah itu, barulah pejuang ilmu akan berjuang di dalam dewan peperiksaan menggunakan senjata pena yang tajam. Segala ilmu yang dipelajari, sama ada secara langsung atau tidak langsung, sama ada di dalam sesi pembelajaran dalam kelas atau sebaliknya, akan dicurahkan sepenuhnya di atas kertas jawapan dalam masa hanya beberapa jam.

Mungkin selepas itu, segala apa yang dipelajari akan mudah dilupakan, kerana ilmu hanya untuk peperiksaan. Oleh itu, penulis mengajak untuk memperbetulkan niat, semasa mencari ilmu, hati kita perlu ikhlas supaya ilmu yang dipelajari akan mendatangkan redha dan berkah dari Allah SWT.

Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang mencari ilmu yang sepatutnya bertujuan mencari keredhaan Allah, tetapi dilakukannya bagi memperoleh harta benda duniawi, dia tidak akan mencium bau syurga pada hari akhirat”.

(Riwayat Abu Daud dan Ibn Majah)

Peperangan semakin hampir...
Senjata belum cukup mantap...
Strategi dan taktik masih kabur...
Amalan semakin kurang...
Iman semakin lemah...
Tajarrud kepada Allah amat jauh...

Tapi aku yakin,
Ilmu adalah milik Allah,
DIA berhak berikan kepada sesiapa yang DIA kehendaki,
Tidak diberikan ilmu itu kecuali sedikit...

Examination Schedule for Semester 7.0, Session 2010/2011(1)

Course

Day and Time





SFP 4043: FIQH AL-KITAB WA AL-SUNNAH 4

Isnin(Monday) 1/11/2010
(2:30 PM)


SFQ 4013: AL-QAWA'ID AL-FIQHIYYAH

Sabtu(Saturday) 6/11/2010
(9:00 AM)


SFU 4043: USUL AL-FIQH 4

Rabu(Wednesday) 3/11/2010
(9:00 AM)


MPE 2012: ASAS KEUSAHAWANAN / BASIC ENTREPRENEURSHIP

Sabtu(Saturday) 6/11/2010
(2:30 PM)





SELAMAT BERJUANG SAHABATKU

Di kesempatan ini, ana ingin memohon jutaan kemaafan dan keampunan, atas segala kesalahan, kekhilafan dan keterlanjuran atas setiap bait-bait bicara yang diluncurkan, tidak kira sama ada dalam keadaan sedar atau tidak. Mungkin kata-kataku membuatkan kalian terguris hati, tidak senang dipandang mata hati, tidak enak ditelan bagai duri. Sungguh diri ini hanya insan kerdil, yang punya kelemahan diri, kekurangan insani.

SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN DENGAN JAYA DAN CEMERLANG SAHABAT

“MA’ATTAUFIQ WAN NAJAH”

::Waallahua’alam::

Label: 0 ulasan | edit post