MuJaHiDaH

Salam perjuangan kepada sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian...

Pertamanya marilah kita bersyukur pada Allah s.w.t pada waktu dan saat ini kita masih lagi dikurniakan nikmat dan hidayah daripada Allah s.w.t,


Marilah kita menimbang diri dan amal kita serta tindak tanduk yang kita lakukan kerana manusia yang CEMERLANG mampu menghitung dirinya tanpa perlu di paksa apatah lagi menunggu saat perhitungan di hadapan Allah s.w.t... :-)


Sebab itu manusia yang CEMERLANG akan sentiasa menghitung dirinya kerana perhitungan bagi orang cemerlang bukan sekadar mendapatkan kebahagian di dunia, bahkan MELIHAT POTENSI untuk akhirat...


Monolog :

Kita sering mengeluh dan bertanya....

“Kenapa itu???” “... kenapa nie?”


Kenapa la aku dapat course nie??? Dah la tak best... susah...

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)

Apa yang aku dapat kalu amek exam nie?? Serabutkan otak je...

“Sesungguhnya Allah telah memberi daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”. (surah at-Taubah, ayat 111)

Ish, buntunya... tak tahu nak jawab soalan nie camne ??? sapa sudi nak tolong aku ???... ermmmm

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal”. (Surah at-Taubah, ayat 129)

Bila la minggu exam nie nak habis??? Tensen betul !!!

“ Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Surah al-Insyirah, ayat 6)

Huu... kenapa aku dapat pointer rendah je????!! Kenapa? Kenapa?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak menyetahui”. (Surah al-Baqarah, ayat 216)

Tak nak lah sambung belajar... asyik fail jer.....

“ Dan jangan lah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”.

(Surah al-Imran, ayat 139 )

Aku tak tahan !!!! tak nak lah belajar lagi!!!

“... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada putus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”. (Surah Yusuf, ayat 87)

DOA LAH PENYELESAIAN SEGALANYA....

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.” (Surah al-Baqarah, ayat 186)

Wallau'alam... Wassalam...

0 Responses

Post a Comment