MuJaHiDaH


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, " Kami telah beriman", dan mereka tidak diuji?. Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti menyetahui orang-orang yang benar dan pasti menyetahui orang-orang yang dusta"
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

AL-QURAN MENJAWAB :

"... Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak
mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST ?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Dan Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yg beriman".
(Surah Al-Imran ayat 139)


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Wahai orang-orang yang beriman!
Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap- siaga ( di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.
(Surah Ali-Imran ayat 200)

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan solat. Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat, kecuali kepada bagi orang-orang yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat 45)

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan
memberikan syurga utk mereka... ?
(Surah At-Taubah ayat 111)


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

AL-QURAN MENJAWAB :

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat 129)


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

AL-QURAN MENJAWAB :

"....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa
dari rahmat Allah, hanya lah orang-orang yang kafir."
(Surah Yusuf ayat 87)

Segala dugaan yg terjadi adalah ujian daripada Allah SWT kpd hamba2-Nya yang soleh agar diri menjadi lebih tabah........
semoga kita semakin semangat dalam menjalani setiap episode kehidupan yang dipersembahkan-Nya dengan segala cinta...

Waallahu'alam... wassalam...


0 Responses

Post a Comment