MuJaHiDaH

Assalamualaikum..

Hari Khamis, 26 Ogos 2010 merupakan hari terakhir Dr. Abd Salam mengajar di KUIN, pada esok jam 2.00 petang Dr. Abd Salam bersama dengan doktor yang lain akan berangkat ke tanah air mereka iaitu Mesir. Yang pastinya, satu kenyataan yang sukar diterima kebanyakan daripada sahabat-sahabat aku..Sudah tentulah.. :-(

Sebuah perpisahan…

Pada hari khamis pukul 12.00 tghhari bertempat di bilik D1-4 adalah waktu yang sangat mengentuh perasaan aku disebabkan kelas Usul Fiqh terakhir bersama doktor Abd Salam. Apabila selesai kelas doktor... aku, akmal, kak ain, kak kinah, dan kak nani pergi bilik doktor yang terletak di sebelah Pusat Pengajian Siswazah.. Tujuan kami untuk memberi hadiah kenang-kenganan dan berbual mesra buat kali terakhir bersama doktor.


Berkata Imam Ghazali...

"Ukhuwwah itu bukan terletak pada kata-kata yang manis atau pertemuan, tetapi terletak pada sejauh mana ingatanmu terhadapnya di dalam doamu kepada Allah Subhanahu Wa Taala.."



Daripada Abu Hurairah r.a.:

Bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan. Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu, “Hendak ke mana engkau?” Lelaki tersebut menjawab, “Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu”. Malaikat bertanya lagi, “Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?” Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT. Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, “Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah”. (Hadith riwayat Muslim).


Dr. Abd Salam tengah tulis surat wasiat untuk anak didiknya...


Dah siap surat wasiat doktor


Terjemahan Surat Wasiat Dr. Abd, Salam....

"Aku wasiatkan kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah SWT dan mendekatkan diri kepada Allah SWT sama ada secara sembunyi atau terang-terangan, dan selalu mencari ilmu serta gunakan sebaiknya dengan sabar keatas segalanya, aku mewasiatkan kepada kamu berbaik kepada kedua ibu- bapa, dan aku wasiatkan kepada kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran, dan aku wasitakan kamu banyakkan berzikir dan beristighfar dan selawat keatas Nabi Muhammad SAW, dan aku wasiat kepada kamu jaga masa solat setiap waktu dan banyakkan membaca Al-Quran, sesungguhnya ia adalah kunci kepada kebaikan dan jangan lupa doakan aku dalam doa kamu. semoga Allah memudahkan aku dan kamu serta menjadikan kita semua dalam syurga".

-
Dr Abdul Salam Abdul Fatah Muhammad Afifi
No.Tel : 0020100299405

"Tuhan menciptakan kasih sayang itu seratus bahagian.Sembilan puluh sembilan daripadanya disimpan disisinya...Satu bahagian sahaja yang diturunkannya ke dunia.Dengan kasih sayang itulah makhluk saling berkasih sayang, sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terinjak..." (HR Bukhari)


Wallahu'alam... Wassalam...


2 Responses
  1. Tukang Komen Says:

    Semoga Allah merahmati dr abd salam afifi.....rindu muhadarahnya


  2. Tukang Komen Says:

    Semoga Allah merahmati dr abd salam afifi.....rindu muhadarahnya


Post a Comment