MuJaHiDaH

Hati ku menangis siapa yang tahu. Tak berdaya untuk menanggung beban yang begini berat. Sedaya upaya untuk redha dengan apa yang telah Allah tetapkan namun air mata ini tetap tumpah jua.

Semalaman menangis hingga bengkak mata. Menangisi takdir yang ditetapkan oleh Allah. Entah kenapa terdetik hati ini petang semalam, untuk bertanya kepada sahabatku "kita telah ikut jalanNya, petunjuk pun dari Nya, rancang kita ikut petunjuk itu,tapi takdirNYA lain? "

Sepatah saja jawapan sahabatku " menunjukkan sifat kesempurnaan Allah". Alhamdullilah, sebaik mendapat jawapan sahabatku ini, walaupun belum ada huraian ,namun sudah seperti jadi penawar hati. Tidak tahu kenapa soalan itu yang ditanya kepada sahabatku. Namun itulah petunjuk dari Allah.

Allah berfirman, "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu berkhianat kepada Allah dan Rasul, dan juga janganlah berkhianat berkenaan dengan amanat yang diamanahkan kepada kamu, sedangkan kamu mengetahui." (Al-Anfal : 27).

Ya Allah tenangkanlah hatiku...
Tika aku senang atau susah bersihkanlah hatiku
Sucikanlah ia dengan nur hidayah-Mu
Jangan Engkau biarkan ia hitam dan kotor
dengan debu-debu dosa
dengan sifat-sifat jahiliyyah yg tersembunyi
hanya kau yg tahu bagaimana keadaan hatiku…


Aku pasti tika ini
hatiku sedang tenat,

sarat dengan titik-titik hitam mazmumah
yang semakin menebal

Ampunkan aku wahai Tuhanku..
maafkan aku wahai hatiku
kerna diri yg hina ini telah mengotorkan hatiku ini

Ya Allah setiap kali aku menyesali akan khilafku ini
Maka aku…
selalu meminta agar diberikan hati yg baru
kepada insan faqir ini

Namun aku bimbang…
pabila kau berikan aku hati yg baru
aku hanya akan mengotorinya semula

Akhirnya aku hanya akan
mengundang kemarahan dari-Mu Ya Rabb…

Kini baru aku sedari...
sepatutnya aku bersyukur
kerna dikurniakan hatiku

Ya Allah bersihkanlah hatiku semula
dan bantulah aku agar sentiasa
mengingati dan manyebut nama-Mu
wahai kekasih sejatiku
agar hatiku dipenuhi cinta dan nur daripada-Mu
Ya ILLAHI


Wahai Tuhan, ku tak layak ke syurgaMu,

Namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu,

Ampunkan dosaku terimalah taubatku,

Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.

Dosa-dosaku bagai pepasir di pantai, dengan rahmatMu,

Ampunkan daku, Oh Tuhanku….


Wahai Tuhan selamatkanlah hambaMu ini,

dari segala kejahatan dan kecelakaan,

Aku takut aku harap kepadaMu,

Suburkanlah cinta aku kepadaMu…

Akulah hamba yang mangharap belas dariMu…



Firman Allah : "Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." (Surah al-Ghafir, ayat 60)

Firman Allah : "Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk. (Surah al-Baqarah, ayat 186)


p/s: Alhamdulillah, petang nie semua family datang Alor Setar untuk berbuka puasa dengan aku dan adik-beradik dekat sini, semoga hatiku menjadi tenang melihat wajah-wajah yang aku rindui... :-)


Wallahu'alam... Wassalam...




0 Responses

Post a Comment