MuJaHiDaH


Assalamualaikum... Alhamdulillah,segala puji bagi Allah SWT,Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam yang tiada hentinya buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW..Semoga Allah selalu melimpahkan rahmat serta hidayah kepada baginda serta seluruh keluarga dan sahabatnya... Ameen...
Ketika diri seorang mujahidah ini hilang arah haluan,Allah mengutuskan melalui makhluk2nya untuk mengingatkan ana tentang tujuan hidup di dunia.

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (Al-Mukminun :115)

Tidak,kita bukanlah diciptakan dengan sia-sia.Allah tidak menjadikan kita hidup di dunia ni saja-saja..Ada misi dan visi yang perlu kita laksanakan.Persoalan ini tidak mungkin dapat dijawab tanpa panduanNya.Justeru itu, Allah Yang Maha Penyayang menyedikan jawapannya..

“Dan tidaklah aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku” (az-Zariyat:56)

Skrg tahulah kita untuk apa kita diciptakan.Macam mana nak sentiasa beribadah tu? Assignment atau bahas2 yg banyak,sibuk dengan kelas lagi,kena buat nota dan study nak exam lagi,sibuk dgn jawatan2 yg diamahkan lagi,nak masak,basuh baju,dah penat rasa nak tido pulak..mana sempat nak duduk atas sejadah atau baca Al-Quran ja? Semua itu cuma alasan. Macamlah Allah tak tahu kita perlu buat benda2 tu.Allah itu kan Maha Mengetahui.

Konsep ibadah itu sangatlah luas merangkumi segenap aspek kehidupan manusia. Duduk,berdiri,berbaringnya kita boleh jadi ibadah selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam dan ikhlas kerana Allah. Study dengan niat ikhlas untuk menuntut ilmu Allah kerana perjuangan Islam adalah ibadah,senyum pada orang lain dan membuatkan hatinya gembira juga ibadah,mandi dengan niat membersihkan diri untuk beribadat kepadaNya juga ibadah,memasak dengan hati ikhlas menjamu orang lain makan itu ibadah apatah lagi utk org berbuka,basuh baju untuk membersihkan kekotoran bg memudahkan kita untuk bersolat juga ibadah,tido dengan niat mengumpul semula tenaga bagi melakukan amalan kebaikan juga ibadah..Pendek kata,hidup seharian ini penuh dengan ibadah2 sekiranya kita niatkan segala amalan itu Lillah Taala.

Sabda Nabi Muhammad SAW, mafhumnya : (Sesungguhnya setiap amalan itu beserta dengan niat)

Allah Maha Pemurah dan tahu prinsip akan diri hamba-hambanya..malah lebih mengenali kita melebihi diri kita sendiri. CintaNya Dia pada kita terbukti pada firmanNya:
“Barangsiapa berbuat kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat amalnya.Dan barangsiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya.Mereka sedikitpun tidak dirugikan (dizalimi)” (Al-An’am:160)

Indahnya hidup ini andai kita berpegang teguh dengan syariat Allah.Tidaklah menjadi sia-sia hidup di dunia ini..Tidaklah kita kembali pada Allah dalam keadaan muflis tanpa bekalan.Sudahlah kita tidak kaya dengan harta di dunia,tapi biarlah kita kaya dengan amalan untuk kehidupan di akhirat.
“Katakanlah, sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah,Tuhan seluruh alam” (Al-An’am:162)

Hidup di dunia ini terlalu singkat untuk dipersiakan.Modal umur,kesihatan dan masa yang Allah berikan hendaklah digunakan sebaik-baiknya supaya kita menjadi ‘ahli perniagaan’ yang berjaya.Agar keuntungan berlipat ganda di alam akhirat yang abadi dapat kita rasai nanti.

Sesungguhnya hamba yang hina ini cukup tahu,bercakap atau menulis itu lebih mudah dari melakukannya.Kerana cabaran dalam diri dan kehidupan dunia ini sangatlah berat menolak kita jauh dari tujuan.Moga-moga dengan ilmu,kesungguhan untuk mencari keredhaanNya,dan hidayah dari Allah,dapatlah kita sama2 kembali padanya dengan senyuman.
“Setiap yang bernyawa akan merasai mati.Dan hanya pada hari Kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu.Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan.Dan kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (Ali Imran:185)


Ya Allah,jadikanlah umur terbaik hamba di penghujungnya,jadikanlah amal terbaik hamba di penutupnya, dan jadikan hari terbaik hamba pada saat bertemu denganMu…Amin

Ya Allah Tuhan kami, sucikanlah hatiku dari kemunafikan dan sucikanlah amalku dari riyak dan sucikanlah lisanku dari berdusta dan sucikanlah mataku dari khianat, kerana sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui pandangan mata yang khianat, dan apa yang disembunyikah oleh hati...

Pesanan ana kepada sahabat2 pilih lah haluan yang tepat untuk menempuh liku-liku kehidupan yang fana ini... Semoga haluan kita diredhai Allah SWT... Wassalam
0 Responses

Post a Comment